هشتم مارس بعنوان روز جهانی زنان در دنیا نامگذاری شده است.

روز جهانی زنان (8 مارس)

روز جهانی زنان (8 مارس)

نخستین مراسم روز زن که بعدها به عنوان روز جهانی زنان انتخاب شد، در سال ۱۹۰۹ در نیویورک برگزار شد. این مراسم برای یادبود اعتصاب «اتحادیه جهانی زنان کارگر صنایع پوشاک» شیکاگو بود.

تاریخچه روز زن در جهان

در سال ۱۸۵۷ میلادی، به دنبال شرایط کاری سخت و غیر انسانی و همچنین دستمزد کم؛ کارگران زن در نقاط مختلفی از اروپا و آمریکا اعتراض کردند.
کارگران نساجی زن در یک کارخانه پوشاک در شهر شیکاگو اعتصاب کردند. صاحب این کارخانه برای جلوگیری از اتحاد کارگران بخش‌های مختلف، این زنان را در محل کارشان حبس کرد.
سپس این کارخانه آتش گرفت و تنها تعداد کمی از زنان کارگر توانستند جان خود را نجات دهند.
در نهایت ۱۲۹ نفر از آنها در این آتش گرفتار شدند و سوختند.

سال‌ها بعد مردم در آمریکا و کشورهای مختلف اروپا؛ در واکنش به تبعیض، استعمار کاری و فشار علیه زنان در محیط کار در این روز به خیابان‌ها آمدند و یاد و خاطره‌ی این عزیزان را گرامی داشتند.

تجمع نان و صلح

تجمع کارگران زن در شیکاگو به تجمع «نان و صلح» معروف شد. چرا که بانوان در آن روز خواستار پایان دادن به جنگ جهانی اول، کمبود مواد غذایی در روسیه و حکومت استبدادی شدند.
در این تجمع گروه‌های مختلفی از زن ها شامل زنان شاغل، کارگر و دختران دانشجو شرکت کردند. آنچه که درباره این روز مهم است این است که تجمع ۸ مارس در روسیه سرآغاز جنبش اعتراضی علیه امپراتوری روسیه و در نهایت منجر به انقلاب روسیه شد. برای همین گفته می‌شود این انقلاب را کارگران زن آغاز کردند، نه مردان.
در ماه اوت سال ۱۹۰۹ “لوییس زیتس” آلمانی پیشنهاد تأسیس سالانه روز بین‌المللی زن را داد. در آن کنفرانس؛ نمایندگان که مجموعه‌ای از ۱۰۰ زن از ۱۷ کشور اروپایی و آمریکایی بودند، با ایده «ترویج حقوق برابر، شامل حق رای برای زنان» موافقت کردند.

شعار روز جهانی زن

هر ساله سازمان ملل متحد یک شعار برای این روز انتخاب می‌کند. شعار روز جهانی زن در سال ۲۰۲۴ “سرمایه گذاری روی زنان: سرعت بخشیدن به پیشرفت” است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

به بالا بروید