بسته بندی مرسوله پستی یا پکیجینگ (Packaging) یکی از مهم‌ترین مراحل در هر نوع کسب‌و‌کاری، چه آفلاین و فیزیکی، چه آنلاین یا اینترنتی است. در این نوع از خرید که محصول به صورت پستی به دست مشتری می‌رسد، اولین ویژگی محصول که توسط مشتری مشاهده می‌شود و نظر او را جلب می‌کند، چیزی نیست بجز بسته بندی مرسوله پستی.

به طور کلی بسته بندی مرسوله یعنی قرار دادن کالا در یک محفظه یا محافظ که از وارد آمدن ضربه و آسیب به آن جلوگیری نماید.کالا ها بسته به جنس، وزن، ابعاد و میزان  ارزشمندیشان در بسته های گوناگونی بسته بندی و ارسال می‌شوند.

در گذشته هدف و تمرکز  اصلی در بسته بندی روی محافظت از محصول و جلوگیری از شکستگی و آسیب دیدن مرسوله پستی در هنگام حمل‌و‌نقل بوده است. این نکته را در نظر بگیرید، محافظت بیش از حد، هزینه‌های بسته بندی را افزایش می‌دهد و محافظت بسیار کم، می‌تواند منجر به عدم کیفیت در ارسال مرسوله شود.

اما نکته‌ای که هم موجب تمایز و هم موفقیت یک کسب‌و‌‎کار می‌شود این است که یک بسته پستی علاوه بر سالم رسیدن به دست مشتری، باید ظاهر مناسبی داشته باشد؛ بنابراین لازم است اصول و استانداردهای بسته بندی مرسولات پستی، متناسب با نوع محصول رعایت شود.

 

مراحل بسته بندی محصول در کارتن پستی

 

فرض کنید می‌خواهید یک هدیه برای یکی از دوستان خود در یک شهر دیگر ارسال کنید؛ قبل از شروع بسته بندی، لوازم مورد نیاز برای بسته بندی را باید تهیه کنید:

گام اول:

  • آماده کردن کالا
  • انتخاب کارتن مناسب برای کالا ( براساس اندازه و حجم )
  • آب چسب برای پلمپ درب کارتن کالا
  • چسب برای بستن نهایی درب کالا و چسباندن آدرس گیرنده بر روی کارتن
  • روزنامه باطله یا کاغذ پوشالی برای پر کردن فضای خالی داخل کارتن

توجه! محصولات حساس و پراهمیت مانند وسایل شکستنی، الکترونیکی، کامپیوتری یا بسیار ازشمند را حتما ابتدا در پلاستیک حباب‌دار قرار دهید و با نوار چسب ببندید؛ در میزان پلاستیک دقت کنید که کم استفاده کردن از آن جلوی ضربه را نمی‌گیرد.

بعد از آماده کردن وسایل مورد نیاز ، شروع به بسته بندی کالا می‌کنیم.

گام دوم: بسته بندی کردن مرسوله

بعد از آماده کردن کارتن مناسب، قسمت زیرین آن را محکم بسته و با آب چسب پلمپ می‌کنیم.

گام سوم: قرارگیری مرسوله در بسته بندی

نحوه قرار گیری مناسب کالا در کارتن را مشخص می‌کنیم و کالا را درون کارتن قرار می‌دهیم.

اگر کارتن مناسب در سایز کالای شما وجود نداشته باشد باید از یک کارتن با سایز بزرگتر از کالا استفاده کنید و فضای خالی را با مقداری روزنامه باطله یا کاغذ پوشالی پر کنید.

فراموش نکنید که محصول نباید در طول مسیر ارسال به مقصد داخل کارتن تکان بخورد، به همین منظور از پر شدن فضای خالی اطمینان حاصل کنید.

گام چهارم: بستن مرسوله

 

بعد از جاگیری مرسوله در بسته، درب کارتن را بسته و با آب چسب آن را پلمپ کنید و بعد از آن با چسب ۵ سانتی کالا را پلمپ کنید.

در این مرحله مجدد کل بسته را چسب کنید تا از تمامی جهات مطمئن شوید که بسته بندی بدون مشکل است.

گام آخر: اطلاعات را پر کنید.

در مرحله آخر بسته بندی مرسولات پستی برگه‌ای که مشخصات گیرنده و فرستنده و همچنین آدرس آن‌ها روی آن نوشته شده را روی کارتن بچسبانید.

فراموش نکنید اگر مرسوله دارای سند یا شناسنامه مجزا یا فاکتور باشد، آن را در بسته قرار دهید.

نکته دیگر اینکه مطابق قانون جدید اداره پست، کالاهای ارسال شده توسط کارتن باید قبل از پلمپ با چسب، ابتدا با آب چسب کاغذی یا نایلونی پلمپ شوند و بعد از آن با چسب ۵ سانتی ، پلمپ نهایی شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

به بالا بروید