تاریخچه خدمات پستی در ایران

ابلاغ پیام، همواره مسئله ای حیاتی در ارتباطات انسانی بوده است. نیاز به ارسال یک پیام، خبر و ارسال اطلاعات، از دیرباز ضروری ترین امر در میان جوامع محسوب می شده است. ازین رو شاید بتوان گفت یکی از قدیمی ترین شیوه های پیام رسانی در طول تاریخ، تشکیلات پستی به حساب می آید.
تحولات اپراتورهای پستی در جهان، به شدت گسترده و سریع بوده است. به طوری که امروزه، ارسال نامه با پاکت های پستی تمبر دار، کارت پستال ها و بسیاری از شیوه های پستی چندین سال پیش، تبدیل به نوستالژی شده اند. با گسترش شبکه ی جهانی اینترنت و ساده شدن ارسال پیام برای افراد، امروزه کارکرد خدمات پستی، به گونه ای جدید بازتعریف شده است.

خدمات پستی در ایران باستان
تشکیلات پستی در ایران، قدمتی بسیار طولانی دارد. به جرئت می توان گفت، ایرانیان باستان، از اولین تمدن های جهان به شمار می آیند که از خدمات پستی بهره می بردند. داریوش هخامنشی اولین پادشاه ایران است که اقدام به ساخت راه شاهی و تاسیس چاپارخانه ها کرد. این تشکیلات، گسترده ترین شبکه ارتباطی آن دوران محسوب می شود. آنچه که در شبکه های پستی ایران باستان، تا دوره ی قاجار، در نظام اطلاع رسانی ایران اهمیت دارد، انحصاری بودن این خدمات برای حکومت است. درواقع هدف و تنها کارکرد پست در این دوران، برقراری ارتباط و تبادل نامه ها و پیام ها از مرکز کشور با سایر ایالات بود. این اطلاعات، شامل خبرها و گزارش های بود که ماموران حکومتی، در امر مدیریت کشور، به بخش های مختلف می رساندند. بنابراین می توان گفت چاپارخانه یکی از حساس ترین تشکیلات اداری آن دوران بود.
مامورین پستی در ایران باستان، به انگرئیون مشهور بودند. این واژه برگرفته از دو واژه ی سفیر و ایزد بود که معنای فرستادگان ایزد را تداعی می کرد. همین نامگزاری می تواند ارزش، اهمیت و جایگاه این شبکه و مامورینش را برای حکومت نشان دهد.

تشکیلات پستی در دوران قاجار
همانطور که اشاره کردیم، تا پیش از دوران قاجار، مردم ایران نمی توانستند از خدمات پستی بهرمند شوند. در زمان فتحعلی شده قاجار، زمانی که درباریان به کشورهای غربی سفر کردند، متوجه تشکیلات پستی جامع و عمومی در کشورهای اروپایی شدند. بااینحال اندیشه ی فتحعلی شاه برای فراتر بردن پست از یک اداره، در دوره ناصرالدین شاه به انجام رسید.
در دوره ی ناصرالدین شاه، امیرکبیر، اصلاحات زیادی در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و نظامی داشت و در این میان به پست هم توجه ویژه ای نشان داد. امیرکبیر، در روزنامه “وقایع اتفاقیه” در اطلاعیه ای، اشاره کرد که چاپارهای دولتی باید در اختیار مردم نیز باشد. با فرمان امیرکبیر، چاپارخانه ها موظف شدند هرماه دو مرتبه، یکبار در آغاز و یکبار در پانزدهم ماه، به هشت منطقه اصلی کشور سفر کنند و بازگردند. در آن دوران، آذربایجان، فارس، گیلان، مازندران، کرمان، خراسان، استرآباد و کرمانشاه، مناطق هشتگانه ی اصلی کشور محسوب می شدند.
در شماره دوم روزنامه وقایع اتفاقیه، این مطلب درج شده است: «برای انضباط و انتظام امور چاپارخانه‌ها قرار شده بود که در دارالخلافه طهران و شهرهای معظم ایران چاپارخانه‌های مختصی ساخته شود که به قاعده مستمر روز خروج چاپار هر یک از تجار و سایر مردم که خواسته باشند با چاپار کاغذ روانه نمایند به آن چاپارخانه آورده به مباشران بسپارند و در روز ورود چاپار هم آمده هرکس کاغذ داشته باشد از آنجا بگیرد و رسانیدن کاغذ به مردم به تعویق نیفتد».

شغل چاپارها و شیوه ی جابجایی مرسولات
شغل چاپارها در آن دوران به شدت دشوار بود. گذراندن راه ها و مسیرهای ناهموار آن دوران، در گرما و سرما، آن هم به آن سرعتی که از آنها انتظار می رفت، کاری به شدت طاقت فرسا بود. همسر وزیر مختار انگلیس “مری شیل” در سفرنامه ی خود اینچنین می نویسد:
«سفرهای اعجاب‌انگیز چاپارهای پستی در مسیر تهران و ارزروم واقعا باعث تعجب و گاهی دلسوزی است، چون این افراد در زمستان‌ها و در حالی‌که خود را در پوستین و کلاه‌پوستی پیچیده‌اند باید مسیر ١٢٠٠ کیلومتری بین تهران و ارزروم را در عرض ده روز طی کنند و کم‌وبیش پس از دو روز توقف و در حالی که چشمهایشان از شدت خستگی و بی‌خوابی و سوزش سرما نزدیک به کوری است دوباره از همین مسیر به تهران بازگردند. تازه اگر مدت سفر آنان از ده روز بیشتر شود و نتوانند عذر موجهی برای تاخیر خود بیاورند مورد بازخواست هم قرار می‌گیرند».
مری شیل به شخصی به نام “ملک‌محمد بیک” اشاره می کند که به طور اعجاب انگیزی این مسیر را طی هفت روز می پیماید. با اینحال دستمزد ناچیزی برای این افراد درنظر گرفته شده که در سال بیش از 40 لیره نمی شود.
در سفرنامه ی فوروکارا هم، می توان به فرسودگی بافت ارتباطی ایرانیان در آن زمان پی برد:
«چاپارخانه‌هایی که در این مسافت [منظور مسیر تهران- شیراز] ساخته‌شده حدود ٢٨ واحد است که در اینجا اسب عوض می‌کنند. این چاپارخانه‌ بنایی است به ارتفاع دو گز و سه چارک و چهارگوش که گرداگرد آن حصار است و در چهارگوشه این حصار برج‌مانندی شبه‌ذوزنقه یا گرد برآورده‌اند. ترکیب این ساختمان شبیه کاروانسراست. در داخل چاپارخانه و کنار حصار اصطبل ساخته‌اند که گنجایش نگاهداری حدود ده راس اسب دارد و در میان حیاط آن سکویی چهارگوش برآورده‌اند. بر آن سکو مسافران هم می‌توانند خیمه و چادر بزنند و اینجا بیاسایند. ترکیب بنای چاپارخانه همه‌جا کم‌وبیش چنین است». و در جای دیگر پس از اشاره به خشت و گلی بودن این ساختمان ها می گوید: «در هر چاپارخانه فقط پنج شش اسب نگاه می‌دارند که از این‌ها هم بسا چندتایی ناخوش و یا ناراهوارند».
در این زمان، مامورین پستی، پس از اینکه به هرشهری می رسیدند، با شیپوری به مردم اعلام حضور می کردند و نامه ها را به صاحبانش تحویل می دادند یا نامه های جدید را در مقابل پرداخت وجه نقد و باطل کردن تمبر، از فرستنده دریافت می کردند. چاپارها در ابتدا با شتر و اسب مرسولات را جابجا می کردند و پس از مدتی گاری هایی در اختیار آنها قرار گرفت.

پست نوین در ایران
بنیانگزاری پست نوین تحولی بود که امیرکبیر بنیان نهاد. شخصی به نام “شفیع‌خان چپرچی‌باشی” بعنوان اولین رئیس چاپارخانه ها یا “بشیرالدوله” منصوب شد.
در سال 1288، امین الملک، مامور انتظام چاپارخانه ها شد و ازین پس لباس و نشان رسمی برای همه ی چاپارهای دولتی وضع گردید. اندکی بعد نیز، تمبر و تعرفه های خدمات چاپارخانه ها به اطلاع عموم مردم رسید. قبل از استفاده از تمبر، ماموران پستی، توسط مهرهایی که ارزش های متفاوت پولی داشتند، نامه ها را مهر و موم می کردند و ممکن بود هر چاپارخانه تعرفه دلخواه خود را برای نامه ها به کار گیرد. اما پس از رسمی شدن استفاده از تمبر، تعرفه ها سازمان یافت و مردم در برابر خدمات پستی، از قوانین یکسانی برخوردار شدند.
درسال 1251 شمسی، پس از اینکه ناصرالدین شاه به اروپا سفر کرد، شخصی اتریشی به نام گوستاوریه را به عنوان مدیر پست منصوب کرد تا با برگزاری کلاس های آموزشی، افرادی را تربیت کرده و به عنوان کارمندان پستی استخدام کند. در آن زمان، هنوز ایرانیان از اصول پستی مدرنی که در اروپا به کار گرفته می شد مطلع نبودند. ضروری بود که کارکنان پست بتوانند واژگان لاتین روی مرسولات پستی را بخوانند و شیوه ی کار گیشه های پستی را فراگیرند.
محبوبی اردکانی در کتاب “تاریخ موسسات جدید تمدنی” اینگونه روایت کرده است که در زمان گوستاوریه، پست ایران منظم شد و ترتیب نامه رسان ها، توزیع کننده های مراسلات شهری، حمل مرسولات به شهرستان ها، جمع آوری و بسته بندی و توزیع نامه ها در بین راه و تهیه و نصب صندوق پستی ازجمله اقدامات مهمی بود که اتفاق افتاد.
در این زمان، نظام نامه پستی تنظیم شد و به موجب آن، هزینه های پستی بر مبنای وزن نامه ها تعیین شد. جبران خسارت بسته هایی که به مقصد نمی رسید، از جمله تعهداتی بود که در این زمان از طرف پست به مشتریان داده شد. با اینحال مردم همچنان بابت سپردن کالاهای ارزشمند خود به مامورین پستی، نگران بودند. به هرحال این اتفاق برای آنها تازگی داشت و البته باید توجه داشت که سابق بر این، چاپارخانه های بی نظم و بی قانون، در حق مردم ناعدالتی هایی روا داشته بودند که موجب بدبینی آنها شده بود.

نام گذاری شرکت پست در طول تاریخ:
در سال 1288 وزارت پست با تلگراف ترکیب شد و به “وزارت پست و تلگراف” تغییر نام داد. اواخر سال 1308، این وزارت، سهام شرکت تلفن را هم خرید و به “وزارت پست و تلگراف و تلفن” معروف شد.
پس از آن در سال 1367، “شرکت پست جمهوری اسلامی ایران” به عنوان یک شرکت مستقل دولتی فعالیت خود را از سر گرفت و این شرکت تا سال 1394 تنها شرکت پستی ایران بود.
در سال 1394، به منظور کاهش هزینه های شرکت پست، خدمات پستی از انحصار دولت خارج شد و دو اپراتور خصوصی نیز شروع به کار کردند. ازین زمان، این شرکت به نام “شرکت ملی پست” تغییر نام یافت.

منابع:
فراز و نشیب تاریخ پست در ایران؛ از گذشته‌های دور تا روزگار معاصر | مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (cgie.org.ir)
شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران – ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد (wikipedia.org)

به بالا بروید