شرکت های پستی نقش بسیار موثری بر اقتصاد و توسعه کسب و کارها در جهان ایفا می کنند. امکان ارسال مرسولات به سراسر دنیا باعث شده تولید کننده ها بازار بسیار وسیعی در دسترس داشته باشند و علاوه بر این، رقابت میان آنها منجر به تولید محصولات باکیفیت تر و کاربردی تر برای مصرف کننده شده است. امروزه بسیاری از شرکت های پستی بزرگ دنیا مانند شرکت دکا پست، قادرند بدون محدودیت وزنی، حجمی و ابعادی، تمام مرسولات و هرنوع کالایی را به سراسر جهان ارسال کنند. این مزیت باعث ترقی دوباره ی خدمات پستی بوده و گام بسیار بزرگی برای توسعه اقتصاد جهان برداشته است.
هرقدر نقش پست برای معاملات و خرید و فروش ها پررنگ تر می شود، انتخاب شرکت پستی معتبر که بتواند مشکلات ارسال مرسوله را به حداقل برساند، سخت تر می شود. این مشکلات که پیش روی همه ی شرکت های پستی هست، می تواند با مدیریت صحیح، برنامه ریزی و استفاده از تکنولوژی های مدرن پستی، به میزان قابل توجهی کاهش یابد. ازین رو شناخت شرکت های پستی و مشکلات رایج در ارسال بسته های پستی، می تواند در انتخاب بهترین شرکت پست به شما کمک کند.

مشکلات اصلی شرکت های پستی
مشکلات و مسائل اصلی شرکت های پستی می تواند در این موارد خلاصه شود: محدودیت شرکت پستی در ارسال کالاهای بزرگ، سنگین و حساس، بسته بندی نامناسب و آسیب به مرسوله، گم شدن یا دزدیده شدن مرسوله، اشتباه مامور پست در تحویل بسته پستی، تاخیر در تحویل بسته پستی، بازگشت مرسوله به مبدا، محدودیت شرکت پستی در ارسال بسته به مسافت های طولانی و خارج از کشور، عدم ارائه خدمات آنلاین و عدم پاسخگویی مناسب جهت پیگیری مرسوله.

محدودیت شرکت های پستی در ارسال کالاهای بزرگ و سنگین
توانایی شرکت های پستی در ارسال مرسولات خاص یا حجیم، با هم متفاوتند. بسیاری از این شرکت ها تنها می توانند بسته هایی تا حداکثر 40 کیلو را جابجا کنند. اما برخی دیگر مانند دکا پست، محدودیتی برای ارسال مرسولات ندارد. دکا پست با استفاده از خدمات هلدینگ دکا، قادر است هر مرسوله ای را فارغ از وزن، حجم، میزان حساسیت و ابعاد آن، در سراسر جهان جابجا کند. این توانمندی، به خصوص برای شرکت های بزرگ به شدت پیش برنده است و به نوعی توانمندی تولیدکننده ها را در جابجایی محصولاتشان بالا می برد.

ارسال بسته های حساس و گرانبها
برخی از شرکت های پستی، از پذیرش بسته های حساس یا گرانبها سر باز می زنند. این محدودیت، توانمندی مشتریان یا فروشگاه ها را در ارسال محصولاتشان، کاهش می دهد. برخی دیگر از این شرکت ها هم بسته های حساس و شکننده را می پذیرند اما اطمینان زیادی به سالم رساندن این مرسولات به مشتری نمی دهند.
امروزه تمامی شرکت های پستی معتبر در ایران، موظف به بیمه کردن مرسولات پستی هستند. زمانی که مشتری، مرسوله گرانبهایی را به شرکت پستی تحویل می دهد، می تواند قیمت آن را اعلام کرده و مطابق با سقف حداکثری بیمه، آن را بیمه کند. در این صورت اگر به مرسوله خسارت وارد شود، بیمه موظف به جبران خسارت به مشتری است.


بسته بندی نامناسب شرکت های پستی
یکی از مهم ترین بخش های پذیرش مرسولات، انتخاب بهترین و مناسب ترین بسته برای آن است. استفاده از بسته های پستی با جنس ضعیف و شکننده، قطعا میزان آسیب رسیدن به مرسولات را بیشتر می کند. برخی از شرکت ها هم تنوعی در بسته بندی هایشان ندارند و مشتری ناچار است مرسوله اش را با بسته بندی نامناسب تحویل دهد. دقت داشته باشید که شرکت های معتبر پستی، تنوع بالایی در ارائه بسته بندی به مشتریان دارند و پرسنل مجرب آنها، با توجه به نوع و میزان حساسیت هر کالا، بسته بندی مناسبی را برای آن در نظر می گیرند.

گم شدن یا دزدیده شدن مرسوله پستی
حوادث غیرمترقبه ای که منجر به آسیب دیدن یا گم شدن مرسوله پستی می شود، برای همه شرکت ها ممکن است اتفاق بیوفتد. با اینحال شکی نیست که بسیاری از اوقات، اهمال کاری مامورین پست، باعث بروز حوادثی مانند ربوده شدن یا گم شدن بسته پستی می شود. یک شرکت پستی معتبر موظف است آموزش لازم را به کارکنانش بدهد و آنها را از میان افراد قابل اطمینان گزینش کند تا بتواند به مشتریان خود خدماتی با حداقل مشکلات ارائه دهد. با اینحال زمانی که بسته پستی مشتری به هردلیل گم شود یا مورد سرقت قرار گیرد، بیمه مرسولات پستی موظف است تا سقف ارزش مرسوله، جبران خسارت نماید.

اشتباه مامور پست در تحویل بسته
متاسفانه برخی از مامورین پست، هیچ جدیتی در تحویل کالا به شخص گیرنده ندارند. اصولا کارکنان شرکت های پستی، موظفند بسته ها را بعد از اطمینان یافتن از درست بودن آدرس و هویت گیرنده، تحویل بدهند. اما متاسفانه بارها شاهد بوده ایم که کارکنان برخی از شرکت های پستی، مرسوله را در مقصد اشتباه، به شخصی جز گیرنده تحویل داده اند. یا پیش آمده است که بخاطر عدم حضور گیرنده در مقصد مورد نظر، مامور پست، بسته را به داخل خانه انداخته یا به همسایه ها تحویل داده است. خوب است بدانید این نوع رفتارها کاملا غیرقانونی است و مشتری می تواند از شرکت های پستی شکایت کند.

تاخیر در تحویل بسته پستی
امروزه یکی از ملاک های انتخاب شرکت پستی برای فروشگاه ها، ارسال سریع و به موقع کالا به محل مورد نظر است. هرکدام از شرکت های پستی، شیوه های مختلفی را برای ارسال کالا به مشتریان ارائه می دهند که هرکدام زمان بندی متفاوتی برای تحویل مرسوله دارند. فروشگاه ها و شرکت ها توقع دارند بسته شان به موقع به دست مشتریان شان برسد و در غیر اینصورت، اعتبار آن ها زیر سوال می رود.
برای اینکه مطمئن باشید شرکت پستی که انتخاب کرده اید، توانایی ارسال به موقع بسته تان را دارد یا ندارد، می توانید به سایت یا صفحات اجتماعی آن مراجعه کنید و با خواندن کامنت های سایر مشتریان، میزان رضایتمندی آن ها را بررسی کنید.

بازگشت مرسوله به مبدا
این اتفاق عموما زمانی رخ می دهد که مشتری، کد پستی یا آدرس اشتباهی به پست ارائه داده باشد. در این صورت مامور پست نمی تواند مقصد و گیرنده را پیدا کند و طبق مقررات پستی، آن را به مبدا باز می گرداند.
گاها پیش می آید که آدرس و کد پستی معتبر است اما گیرنده در آدرس حضور ندارد. مامور پست، معمولا سه مرتبه و در ساعات مختلف، با گیرنده تماس می گیرد و برای تحویل کالا با او هماهنگی لازم را به عمل می آورد. اما درصورتیکه هر سه مرتبه باز هم تحویل گیرنده، در محل حاضر نشود، بسته پستی به شعبه مبدا شرکت پست باز می گردد تا فرستنده با مراجعه به دفتر، بسته خود را باز پس گیرد.

ارسال مرسوله به مسافت های دور، یا خارج از کشور
ارسال مرسوله به مسافت های طولانی یا خارج از کشور، برای شرکت های پستی چالش بزرگی محسوب می شود. برخی از شرکت ها صرفا می توانند در محدوده شهری یا کشوری مرسولات را جابجا کنند. برخی از آن ها حتا توانایی ارسال مرسوله به روستاهای دورتر را ندارند. این محدودیت با توجه به توقع مشتری امروزی و خریدهای اینترنتی، نقطه ضعف بزرگی برای شرکت پستی محسوب می شود.
برخی دیگر از شرکت های پستی مانند دکا پست، بدون محدودیت جغرافیایی به ارائه خدمات می پردازند. دکا پست می تواند بسته های پستی را از هرمبدا به هرمقصد از دنیا ارسال کند.

خدمات آنلاین و پاسخگویی مناسب
مشتریان شرکت های پستی، باید بتوانند در هرلحظه، بسته خود را پایش کنند. آنها می خواهند بدانند مرسوله شان در چه مرحله ای از ارسال قرار دارد. شرکت های پستی با ارائه خدمات آنلاین به مشتریان، می توانند این نیاز را برطرف سازند. با ورود به سایت دکا پست، مشتری قادر است علاوه بر ثبت سفارش و بدون نیاز حضوری به دفتر پستی، بسته خود را به مامور دکا پست تحویل دهد. علاوه بر این، با استفاده از سامانه پیام کوتاه، گیرنده و فرستنده در هرمرحله ای از ارسال مرسوله، در جریان قرار خواهند گرفت. دکا پست با شماره خدمات مشتریان، هرلحظه آماده پاسخگویی به مشتریان است. این امکانات، به مشتریان نشان می دهد که تا چه میزان می توانند به خدمات شرکت های پستی اعتماد کنند. بنابراین پیش از اینکه بسته خود را به دست ماموران هر شرکتی بسپارید، درباره توانمندی ها و سابقه آن ها جستجو کنید و بهترین آن ها را انتخاب کنید تا مشکلات و معضلات پستی گریبانگیر شما و کسب و کارتان نشود.

به بالا بروید