امروزه، شرکت های پستی، نقش موثر و سازنده ای در رونق کسب و کارها ایفا می کنند. در دهکده ی جهانی امروز، که اینترنت هرروز ارتباطات را بیشتر و قوی تر می کند، مردم علاقه ی بیشتری به خرید اینترنتی پیدا کرده اند. افراد، بهترین و مناسبت ترین محصولات را در گستره ی جهان جستجو میکنند و اینترنتی سفارش می دهند. این محصولات توسط برترین شرکت های پستی در بسته بندی های مناسب به سراسر جهان ارسال می شوند و به دست مشتریان می رسند.
اما نکته ی بسیار مهمی که در هنگام ارسال کالا به وسیله ی پست باید به آن توجه کنیم، نوع بسته بندی شرکت پست و میزان تعهد آنها به سالم رساندن مرسولات است. مسلما هیچ فروشنده ای دوست ندارد بسته اش شکسته، آسیب دیده یا به حالت نافرم به دست مشتری برسد. اما متاسفانه گاهی اتفاق می افتد که بسته های پستی، مخدوش شده، آسیب دیده و با ظاهری نامناسب به مقصد می رسند.
لازم است بدانید شرکت های پستی موظفند غرامت بسته های پستی آسیب دیده و حتا غرامت تاخیر در تحویل مرسولات را به مشتریان بپردازند. در این مقاله قصد داریم به شما بگوییم اگر زمانی با بسته های مخدوش، مرسولات آسیب دیده و هرنوع مشکل بسته پستی روبرو شدید، چگونه غرامت خود را از شرکت های پستی دریافت کنید.

مسئولیت شرکت های پستی در قبال بسته های آسیب دیده
بطور معمول، شرکت های پستی مهم دنیا، تنوع بالایی در نحوه ی ارائه ی خدمات پستی دارند و در پذیرش مرسوله، بصورت نامحدود عمل می کنند. بطور مثال شرکت دکا پست، خدماتش را در سطح ملی و بین المللی ارائه می کند و قادر است انواع کالاها را بدون محدودیت حجمی، وزنی و ابعادی به هرکجای جهان ارسال کند.
توانمندی شرکت های پستی در ارائه ی انواع خدمات، برای آنلاین شاپ ها و فروشگاه های بزرگ، معیار مهمی ست. وقتی شرکت پستی قادر باشد هرمیزان از محصولات را با هر وزن و ابعادی از هرکجای جهان به نقطه ای دیگر ارسال کند، مسلما در میزان فروش کارخانجات، فروشگاه ها و افراد، تاثیر بسزایی می گذارد.
اما این زمانی می تواند مهم و تاثیرگذار باشد که بسته های پستی سالم به دست مشتریان برسد. مسلما زمانیکه مشتری با بسته ی پستی له شده یا بسته ی پاره شده مواجه شود، تصویر نامناسبی از فروشگاه در ذهنش نقش می بندد. علاوه بر این، گاهی اوقات نه تنها بسته ی پستی آسیب دیده، که خود کالا هم دچار شکستگی یا آسیب جدی شده است. در این صورت مشتری برای مرجوع کردن کالا اقدام کرده و این وجهه ی بسیار بدی برای فروشنده دارد.
اما باید بدانید درصورتیکه بسته های شما آسیب دیده باشد، می توانید از شرکت پستی مربوطه طلب خسارت کنید. فرقی ندارد که بسته شکستنی، بسته های پستی خاص، مواد خوراکی و یا هرچیز دیگری باشد، همین که متصدی پستی آن را پذیرفته و در بسته بندی مناسب قرار داده است، مسئولیت تمام و کمال آن به عهده ی شرکت پست خواهد بود.
البته باید درنظر داشت، هرقدر هم متصدیان پستی، مراقبت های لازم را درباره ی بسته های پستی به عمل آورند، نمی توان امکان آسیب دیدگی به علل گوناگون را نادیده گرفت.
به همین منظور تمام شرکت های پستی دنیا موظفند مرسولات خود را بیمه کنند. در بیست و سومین کنگره ی اتحادیه پست جهانی (UPU) ، تمامی قوانین بیمه ی مرسولات پستی و مسئولیت ادارات پست در پرداخت غرامت به مشتریان، تعیین شده است و شرکت های پستی خارج از این موارد، مسئولیت دیگری نخواهند داشت.

بیمه ی بسته های پستی
تمام بسته های پستی، مشمول بیمه ی عمومی شرکت های پستی قرار دارند. به این معنا که وقتی شرکت پست، بسته ای را از شما دریافت می کند، آن را تا سقف یک میلیون تومان بیمه کرده است. این پیش فرض زمانی تغییر خواهد کرد که شما ادعا کنید بسته ی شما گرانبهاست. در این صورت، بسته ی شما تحت بیمه ی اظهار شده قرار می گیرد. در این صورت شما هزینه ی بیشتری بابت پست مرسوله ی تان می پردازید که درواقع بخشی از آن، هزینه ی بالاتر بیمه ی مرسولات گرانبهاست.
در هنگام بروز هرگونه آسیب به بسته و کالا، اگر مرسوله بیمه ی عمومی داشته باشد، تا سقف یک میلیون تومان می توانید طلب غرامت کنید. ولی اگر بسته ی پستی شما بیمه ی اظهار شده باشد، میزان خسارت بسته پستی تا سقف ارزشی است که شما برای کالایتان ادعا کرده اید.

چگونه برای خسارت آسیب دیدگی بسته پستی اقدام کنیم؟
در زمان تحویل بسته ی پستی، اولا به بسته بندی آن دقت کنید و پیش از رفتن مامور پست، آن را باز کرده و محتویاتش را چک کنید.
گاهی اوقات، بسته بندی پستی مخدوش شده و بعد از باز کردن، متوجه می شوید که محتویات هم آسیب دیده اند. در این صورت می توانید با شرکت پست مربوطه تماس بگیرید. اگر شرکت پست به هردلیل در دسترس نبود یا از پذیرش مشکل بسته پستی سر باز زد، مشکل را در سامانه ی ثبت شکایات eop.post.ir اطلاع دهید و طلب خسارت کنید.
در اینصورت، متصدی شرکت پست موظف است برای بازدید بسته ی پستی مخدوش اقدام کند و پس از تایید آن، در کمتر از 48 ساعت، مبلغ خسارت را به شما پرداخت کند.
اما اگر بسته ی پستی سالم بود ولی محتویات داخل آن آسیب دیده بود، شرکت پست هیچ مسئولیتی در قبال مرسوله ندارد و شما باید از فروشنده ی کالا طلب خسارت کنید.

شرکت های پستی ایمن را انتخاب کنید
هرچقدر هم متصدی شرکت های پستی، مراقبت های لازم را از بسته ها انجام دهند، باز هم امکان اشتباه یا بوجود آمدن مشکل وجود دارد. اما بعضی از شرکت های پستی، در اکثر مواقع، بسته های پستی له شده را به مشتریان تحویل می دهند و حتا زمانیکه اتفاقی برای محموله نیوفتاده باشد، تصویر نادرستی در ذهن مشتری ثبت می کنند.
بنابراین باید دقت کرد که گرچه امکان شکایت از شرکت های پستی وجود دارد، بهتر است از ابتدا، پستی ایمن مثل دکا پست را انتخاب کنید که بیشتر مخاطبینش از خدمات، رفتار خوب با مشتری و سلامت کالاها هنگام حمل و نقل، ابراز رضایت کرده باشند.

به بالا بروید