این مقاله، ترجمه ایست از مقاله ی (تاریخچه ی پست و شرکت های پستی) که توسط mary bellis، کارشناس اختراعات، نوشته شده است. مری بلیس به مدت 18 سال، به نگارش درباره ی تاریخچه ی اختراعات و مخترعان برای وب سایت ThoughtCo پرداخته است. همچنین این نویسنده، بخاطر فیلم های مستقل و مستندهایش مانند فیلم الکساندر گراهام بل، شهرت زیادی دارد.

ظهور اولین سیستم های پستی یا پیک های پیام رسانی که پیامی را از یک فرد به فرد دیگر، یا از یک مکان به مکان دیگر ارسال می کردند، با اختراع نوشتن آغاز می شود. شاید بتوان گفت یکی از دلایل اختراع نوشتن، نیاز به ارسال پیام بوده است.

اولین استفاده ی نگارش در شرکت های تجاری:
شروع استفاده از نگارش، دست کم به 9500 سال پیش در بین النهرین برمی گردد. در آن زمان، حباب های موجود روی ظروف گلی پخته شده، یا نقاطی که روی ظروف سفالی حک می شد، حکم اولین نوشته هایی را داشت که نشان دهنده ی مقادیری معین از کالا بود.
احتمالا پیک، ژتون هایی به همراه تعدادی بوشل غلات ( پیمانه یا گالون اندازه گیری غلات ) و شیشه های خالی روغن زیتون، برای فروشنده می آورده و فروشنده، به میزان ژتون ها، برای خریدار، کالا ارسال می کرده است. این ژتون ها به نوعی اولین بارنامه های عصر برنز به حساب می آیند.

در سال های 3500 تا 3100 پیش از میلاد، در شبکه ی تجاری بین النهرین دوره ی اوروک، تجار ژتون های سفالی خود را در ورقه های نازکی از خاک می پیچیدند و سپس آن را می پختند. این پاکت های بین النهرینی که به bullae مشهور بود، جهت جلوگیری از تقلب استفاده می شد. فروشنده به میزانی که خریدار روی پاکت علامت گذاری کرده بود، برای او کالا می فرستاد و ژتون را به همراه آن ارسال می کرد که خریدار مطمئن باشد چه مقدار کالایی برای او ارسال شده است. رفته رفته این سفال ها، جای خود را به لوح های علامت گذاری دادند و نگارش، گسترده تر شد.

سیستم پستی
شواهد نشان می دهد، اولین سیستم های پستی تاریخ، پیک های حکومتی بودند که برای انتقال پیام استفاده می شدند. این پیک ها حدود 2400 سال پیش از میلاد، توسط فراعنه ی مصری، برای ارسال احکام دولتی در سراسر ایالات و کلیه ی قلمرو حکومت استفاده می شد. قدیمی ترین پیام پستی کشف شده ی جهان نیز که از پاپیروس اوکسیرینخوس Oxyrhynchus به دست آمده، مصری است و به 255 سال پیش از میلاد بازمی گردد.
احتمالا از خدمات این پیک ها، جهت اداره ی مالیات و اطلاع از مناطق دوردست در بیشتر امپراتوری ها استفاده می شده است. مثل امپراتوری ایران در هلال حاصلخیز (500 تا 220 قبل از میلاد)، سلسله ی هان در چین (306 قبل از میلاد تا 221 میلادی)، امپراتوری اسلامی در عربستان (1923-622 میلادی)، امپراتوری اینکاها در پرو(1250 تا 1550 میلادی) و امپراتوری مغول در هند (1650 تا 1857 میلادی).
به علاوه، در قرن سوم پیش از میلاد، زمانیکه این پیک های حکومتی به وجود آمدند، از خدمات شان برای بازرگانان امپراتوری های مختلفی که در جاده ابریشم تجارت می کردند، بهره گرفته می شد.

اولین پاکت های پستی، که ازین پیام ها در مقابل چشمان کنجکاو مردم محافظت می کرد، از پارچه، پوست حیوانات یا گیاهان ساخته شده بود. زمانیکه در قرن دوم پیش از میلاد، کاغذ در چین اختراع شد، پاکت های پستی کاغذی هم در آنجا پا به عرصه گذاشت. ازین پاکت های کاغذی که به چی پوه معروف بودند، برای نگهداری از هدایای نقدی استفاده می شد.

تولد سیستم های پستی مدرن
در سال 1653، ژان ژاک رنوار دویلایر فرانسوی Jean-Jacques Renouard de Villayer یک سیستم پستی در پاریس تاسیس کرد. او تعدادی صندوق پستی ساخت و نامه هایی را که در پاکت های مخصوص فروخته شده توسط خودش، قرار داشت را به گیرنده ارسال می کرد. کسب و کار دویلایر، زمانی از دست رفت که یک شخص حیله گر، موش های زنده ای را در صندوق های پستی گذاشت تا مشتریان او را بترساند.
در سال 1837، رولند هیل Rowland Hill مدیر مدرسه ای در انگلستان، تمبرهای چسب دار را اختراع کرد. برای این کار، به او لقب شوالیه اعطا شد. با تلاش هیل، اولین سیستم تمبر پستی در جهان در سال 1840 در انگلستان بوجود آمد. هیل، برای اولین بار، نرخ یکنواختی را برای بسته ها ایجاد کرد که بر اساس وزن مرسوله بود، نه بر اساس اندازه ی آن. تمبرهای هیل، امکان پیش پرداخت هزینه های پستی را ممکن و عملی کرد.
امروزه، قوانین مبادلات پستی بین المللی، توسط اتحادیه جهانی پست تعیین می شود. این اتحادیه در سال 1874 تاسیس شد و شامل 192 کشور عضو می باشد.

تاریخچه ی اداره پست در ایالات متحده
اداره پست ایالات متحده، یک آژانس مستقل از دولت فدرال است و از زمان تاسیس در سال 1775، مسئول ارائه خدمات پستی در ایالات متحده بوده است. این آژانس، یکی از معدود سازمان هایی ست که صراحتا مجوز خود را از قانون اساسی ایالات متحده اخذ کرده است. از بنیامین فرانکلین، بنیانگذار این اداره، به عنوان اولین مدیرکل پست نام برده می شود.

اولین کاتالوگِ سفارش پستی
در سال 1872، اولین کاتالوگِ سفارش پستی توسط آرون مونتگومری واردAaron Montgomery Ward توزیع شد و عمدتا به کشاورزان روستایی، که برای تجارت به شهرهای بزرگ مشکل داشتند، کالاهای کشاورزان را معرفی می کرد و می فروخت. آرون وارد، کسب و کارش را در شیکاگو، تنها با 2400 دلار شروع کرد. اولین کاتالوگ او، یک برگ کاغذ 8 در 12 اینچی بود که لیستی از کالاها به همراه نحوه ی سفارش آن ها توضیح می داد.
این کاتالوگ ها، بعدها به کتاب های مصور تبدیل شدند. در سال 1926 اولین فروشگاه خرده فروشی آرون وارد، در پلیموث ایندیا افتتاح شد. و در سال 2004، این فروشگاه مجددا به عنوان یک شرکت تجارت الکترونیک فعالیت خود را گسترش داد.

اولین پردازشگر خودکار پستی
در سال 1957، موریس لوی Maurice Levy دانشمند الکترونیک کانادایی، یک پردازشگر خودکار برای پست اختراع کرد که قادر بود 200هزار نامه را در یک ساعت مدیریت کند.
اداره ی پست کانادا، لوی را مامور کرده بود که یک سیستم پردازشگر پست الکترونیکی جدید طراحی کند که با کامپیوتر و به صورت خودکار، مرتب سازی بسته های پستی را انجام دهد.
در سال 1953 یک پردازشگر دست ساز در دفتر مرکزی پست در اتاوا آزمایش شد و نتیجه بخش بود. و اولین نمونه ی ماشین کدگذاری و مرتب سازی، که می توانست تمام نامه های اتاوا را پردازش کند، در سال 1956 توسط سازندگان کانادایی ساخته شد. این پردازشگر، قادر است 30هزار نامه را در هرساعت (با ضریب خطای کمتر از یک حرف در هر 10هزار کلمه)، پردازش و مرتب کند.

منبع مقاله:
History of Mail and the Postal System (thoughtco.com)

برای تغییر این متن بر روی دکمه ویرایش کلیک کنید. لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید سادگی نامفهوم از صنعت چاپ و با استفاده از طراحان گرافیک است.

به بالا بروید