در زنجیره تامین لجستیک سراسر جهان، انبارداری و ذخیره سازی کالا، نقشی حیاتی ایفا می کند. انبارها نه تنها نقش ذخیره سازی ایمن و مطمئن در شبانه روز را دارند، بلکه به شما امکان می دهند کالاهای خود را در یک مکان مرکزی ذخیره کنید، تا برنامه ریزی و سازماندهی تدارکات شما بسیار آسان تر و به صرفه تر انجام گیرد.

 

در زیر به طور مفصل به نقش انبارها در سیستم تدارکات و همچنین مزایای ویژه ی آنها برای تجارت شما، هنگام حمل کالا در سراسر جهان می پردازیم.

  • نقش انبارداری در لجستیک
    وجود انبارها ، امکان توزیع موثرتر و کارامدتر کالاها را برای شما فراهم می کند. زمانیکه کالاهای خود را به درستی در انبار ذخیره سازی کرده باشید، می توانید موجودی کالاها را به درستی محاسبه و هر کالا را در زمان مناسب تری ارسال کنید. این کار موجب می شود خطاها و مشکلات به حداقل برسد و در نتیجه کارایی سیستم افزایش یابد. همانطور که می دانید، بالا رفتن کارایی به معنای افزایش درآمد برای شماست.
    همچنین درنظر داشته باشید که انتخاب تامین کننده مناسب برای عملیات انبار و امکان ذخیره سازی می تواند به کسب و کار شما مزیت رقابتی بدهد.

 

  • کنترل موجودی و انبار
    اگر کسب و کار شما دارای سطح بالایی از موجودی است، استفاده از یک انبار برای نگهداری کالاها به شما یک مکان متمرکز می دهد که همه چیز در آن قرار دارد. این به شما امکان سازماندهی فیزیکی بیشتری می دهد و در نتیجه شما هرلحظه از موجودی دقیق کسب و کارتان مطلع می شوید.
    اکثر انبارهای مدرن اکنون به جدیدترین فناوری (سیستم های مدیریت انبار “WMS”) مجهز شده اند. این سیستم ها قادرند در هر زمان که شما بخواهید، موجودی واقعی و کمبودهای انبارتان را به روز رسانی کند.
    توزیع موثر و کارآمد
    نه تنها داشتن همه کالاهای شما در یک مکان متمرکز باعث مدیریت بهتر موجودی می شود، بلکه توزیع بسیار کارآمدتری را برای مشتریان شما ممکن می سازد. این بدان معنی است که مشتریان شما می توانند سفارشات خود را به درستی و سریع دریافت کنند و رضایت بیشتری از کسب و کار شما داشته باشند.

 

  • اثربخشی هزینه
    شاید داشتن یک انبار اختصاصی برای ذخیره سازی موجودی شما، تاحدودی هزینه بردار باشد. به هزینه ی فضای انبار، حقوق کارکنانی که باید انبار را مدیریت کنند، اضافه کنید. در صورتی که پرداخت چنین هزینه هایی برای شما مقرون به صرفه نیست، می توانید این کار را برون سپاری کنید. شرکت های انبارداری اختصاصی، با امکانات بالا، به این منظور شکل گرفته اند و قطعا هزینه ها و زمان شما را آزاد می کنند.
    شرکت هایی انبارداری در جهان، امکانات تخصصی و امنی را برای شما فراهم می کنند. برخی از آنها حتی امکان کنترل دما برای کالاهای ویژه ی شما را دارند. از نمونه های ایرانی انبارهای پیشرفته، می توان به انبارهای دکاپست اشاره کرد که امکان نگهداری و ارسال تمامی مرسوله های شما را دارد.
    ویژگی ها و امکانات تکنولوژیکی و امنیتی این انبارها شامل این موارد می شود:
    • دوربین مدار بسته در اطراف محل
    • تشخیص و پیشگیری از دود و آتش
    • سیستم های هشدار دهنده که به صورت شبانه روزی مانیتور می شوند
    • سیستم های کنترل دسترسی که محدود می کند و نظارت می کند که چه کسی در کدام قسمت از ساختمان است
    همه این ویژگی ها به شما این اطمینان را می دهد که کالاهایتان تحت مراقبت و نگهداری درستی هستند. ضمن اینکه هرزمان به آنها نیاز دارید به راحتی در دسترس و آماده حمل به مقصد نهایی هستند.

انواع انبارداری
در صنعت لجستیک انواع مختلفی از انبارداری وجود دارد:
• مرکز توزیع
انبارهای توزیع درواقع پلی میان تامین کننده و مشتری هستند. این انبارها به منظور ذخیره سازی موقت و توزیع آن در زمان مناسب برای مشتری استفاده می شوند. یکی از شاخصه های اصلی انبار توزیع، سرعت عبور کالاها در آن است. در برخی موارد، به خصوص در مورد کالاهای فاسدشدنی، این کالاها پیش از ارسال به نمایندگی ها، کمتر از 24 ساعت در این مراکز باقی می مانند.
علاوه بر این بسیاری از مراکز توزیع، امکان ادغام کردن محصولات و بسته بندی کالاها را هم دارند.

• انبار گمرکی
انبارهای گمرکی به فضای اختصاص یافته برای نگهداری کالاهای وارد شده به کشور و یا کالاهایی که قرار است از کشور خارج شوند، گفته می‌شود . کالاها پیش از ورود یا خروج به کشور، در بازه تکمیل فرآیندهای اداری و ارائه مدارک مورد نیاز در انبارهای گمرکی قرارمی‌گیرند. این انبارها در تمام مناطق گمرکی دریایی، زمینی و هوایی وجود دارند و مدت زمان حضور کالا در آن، نحوه بیمه و همچنین قبض‌هایی که برای صاحب بار ارسال می‌شود با انبارهای معمولی متفاوت است.
کالاها را می توان به طور نامحدود ذخیره کرد، که از منظر تجاری دارای مزیت اضافی است. انبار کردن کالاها، امکان فعالیت پیش از فروش را فراهم می کند که به نوبه خود بر جریان نقدی تأثیر مثبت می گذارد. در صورتی که کالاها قرار است صادر شوند، هیچ گاه عوارض پرداخت نخواهد شد و این امر به طور بالقوه باعث صرفه جویی قابل توجهی می شود.

• انبار تلفیقی
انبار تلفیقی، درواقع ترکیبی از انبارهای توزیع و گمرکی و… می تواند باشد. انبارهای تلفیقی، بارهای کوچک شما را با بارهای شرکت های دیگری که در منطقه ی مشابهی هستند، در کامیون های بزرگ تلفیق می کنند و به این صورت شما هزینه های کمتری را متحمل می شوید.

به بالا بروید